понедељак, 28. фебруар 2011.

Osnovni sklopovi motornih vozila

Osnovni sklopovi motornih vozila

 

Namena motornih vozila je da omoguci prevoz tereta i ljudi pod veoma razlicitim uslovima eksploatacije. Bez obzira na specificnost namene, sva motorna vozila imaju skoro uvek sledece osnovne sklopove, odnosno sisteme.

Osnovni sklopovi motornih vozila su:
1. Okvir (ram)
2. Motor
3. Elementi transmisije
4. Sistem za upravljanje
5. Sistem za kocenje
6. Sistem za oslanjanje
7. Hodni sistem
8. Elektricni uredjaji
9. Karoserija
10. Specijalni uredjaji

Okvir (ram)
Okvir ima zadatak da objedini sve sklopove vozila u jednu celinu i da prima sva opterecenja na sebe. Najcesce se izradjuje od dva uzduzna celicna profila, ili cevi, koji su medjusobno cvrsto povezani poprecnim nosacima. Kod putnickih vozila poprecni profil rama moze biti razlicit; izradjuje se od presovanih limenih kutija. Neka vozila mogu se graditi bez okvira, kada se konstrukcija izradjuje kao samonoseca.

Motor
Motor sa uredjajima ima zadatak da hemijsku energiju goriva pretvori u mehanicki rad i kao takav ima funkciju pogonskog agregata vozila.

Elementi transmisije
Elementi transmisije imaju zadatak da obrtni momenat koji stavra motor prenesu na pogonske tockove. U elemente transmisije spadaju: spojnica, menjacki prenosnik, zglobni prenosnici ili kardanska vratila, glavni prenosnik, diferencijalni mehanizam i poluvratila.

Sistem za upravljanje
Sistem za upravljanje ima zadatak da omoguci kretanje vozila u zeljenom smeru. Uredjaj za upravljanje najcesce deluje na prednje tockove vozila. Rukavci prednje osovine medjusobno su vezani sponama i sa prednjom osovinom obrazuju trapez. Spone upravljackih tockova medjusobno su vezane preko poluga sa upravljackim tockom. Savremene konstrukcije upravljackih mehanizama imaju servo-uredjaje za upravljanje.

Sistem za kocenje
Sistem za kocenje ima zadatak da obezbedi zaustavljanje vozila sa razlicitim intezitetima usporavanja. Osim toga, sistem za kocenje mora da obezbedi vozilo prilikom mirovanja.

Sistem za oslanjanje
Sistem za oslanjanje ima zadatak da omoguci kretanje vozila pomocu tockova, sa pneumaticima ili bez njih (kod gusenicnih vozila su tockovi bez pneumatika).

Elektricni uredjaji
Elektricni uredjaji imaju zadatakda proizvedu elektricnu energijuna vozilu, omoguce spoljno osvetljavanje vozila i puta, unutrasnje osvetljavanje u vozilu, startovanje motora, kao i funkcionisanje raznih uredjaja-brisaca za stakla, grejaca, ventilatora, radio-uredjaja i dr.

Karoserija
Izrada karoserije moze biti razlicita u zavisnosti od namene vozila. Oblici karoserije se sve vise prilagodjavaju aerodinamickim oblicima. Karoserija treba da bude takva da teziste vozila bude sto nize, osim toga mora obezbedjivati sto bolju preglednost vozacu, kao i siguran smestaj putnika ili robe i jednostavan utovar ili istovar.

Specijalni uredjaji
Pod specijalnim uredjajima kod motornih vozila podrazumevaju se uredjaji za samoistovar: kiper-uredjaji, vitla na vozilu, specijalne mesalice, vatrogasne pumpe, merdevine, dizalice, cetke za ciscenje i niz drugih uredjaja. Specijalni uredjaji kod vozila zavise od namene vozila.

2 коментара: